Taiteellinen Portfolio vuodet 2015-2010

Slow Motion tanssivideo, 2015

Lähtökohtana tälle videoteokselle oli tanssi ja sen atmosfääri- urbaanissa ympäristössä. Teemana: Hidas liike - Hidasta! Video on kuvattu Espoossa, Kivenlahden rantaraitilla tammikuun pakkasessa. Musiikin teokseen on säveltänyt Riku Kivilinna, tanssijana toimi allekirjoittanut, kuten myös käsikirjoittajana teokseen. Kuvaamisesta ja editoinnista vastasi Jarno Mattila.

Esiintyjän energian käyttö workshop, 2015

Kesällä 2015 ohjasin Helsingissä, Merikaapeli hallilla esiintyjän energian käytön workshopin, jossa opeteltiin ottamaan haltuun erilaisia energioita näyttämö työskentelyssä.

Phaedras Love (Sarah Kane) - Näytelmä 2014

Utopia teatteriryhmälle ohjaamani näytelmä: Phaedras Love sai ensi-iltansa Helsingin Kaapelitehtaalla Cross Over - taidefestivaalilla kesäkuussa 2014. Innoituksen näytelmään sain rakkaudesta antiikin kreikan näytelmiin ja burleskiin.

Työryhmä: Ohjaaja & koreografi Johanna Nonna Mattila, Näyttelijät: Riku Ryynänen, Jasmin Riihiniemi, Jari Gusev ja Saara Saastamoinen. Musiikki: Riku Kivilinna

Myrsky (William Shakespeare) - Monologi Teos, 2013

Utopia teatteriryhmälle työstämäni monologi teos - Myrsky, sai ensi-iltansa Helsingin Kaapelitehtaalla Cross Over - taidefestivaalilla 2013 kesäkuussa. Ohjaajana halusin tarttua Myrsky näytelmän mystisiin piirteisiin ja kunnioittaa alkuperäiskieltä. Esityskielinä toimivatkin suomenkielinen, että vanha englanninkielinen versio. 
Esityksen taustalla kulki Ivan Hajekin maaginen haitari musiikki. Päätähtenä näytteli Riku Ryynänen.
Tässä teoksessa toimin ohjaajana, puvustajana, tekstin työstäjänä sekä tanssijana tuulen roolissa.

Runo Tytöstä - Tanssiteatteri teos, 2011

Ohjaamani ja käsikirjoittamani esitys sai ensi-iltansa Taiteen vaihtolavalla Helsingissä 2011. 
Runo Tytöstä esitys oli kolmelle näyttelijälle kirjoitettu tanssiteatteri teos. Teksti pohjaa avantgardisti Edith Södergranin runoihin, peilaten hänen elämäänsä runoilijana ja rinnastaen ne tämän päivän runotyttöön. Yhtenä tärkeänä aspektina oli Edithin vaikea sairaus ja yhteisöstä eristäytyminen, joka on arkipäivää vaikeavammaisille taiteilijoille Suomessa tänäkin päivänä.

Käsikirjoitus koostui Södergranin alkuperäiskielellä Ruotsiksi kirjoitetuista runoista sekä tämän päivän runotyttöä kuvaavista ja hänen ajatuksiaan peilaavista pastisseista. Esityksessä käytettiin pääasiallisesti suomen- ja ruotsin kieltä, mutta myös saksan, ranskan ja englannin kieltä. 

Teokseen ohjaamani koreografiat ja Ismo Helenin säveltämä musiikki kantoivat vahvasti juonta eteenpäin. Tärkeä elementti esityksessä oli näyttämön keskelle sijoitettu tanssitanko, jossa tanssi osioita esitettiin. Upeasta lavastuksesta ja puvustuksesta vastasi tekstiilitaiteilija Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen. Rooleissa nähtiin allekirjoittaneen lisäksi Ismo Helen ja Jari Gusev.

Kommentit